Slik ble designet av Romssa Arena til
Vi har tatt en prat med noen av aktøren bak navnet og designet for å høre hvordan det ble til og hva som er planen videre.
Tromsø IL og Troms Kraft har i flere år jobbet på hver sin kant for å løfte samisk språk og kultur. Nå forener de krefter og gir klubbens hjemmebane navnet Romssa Arena. Målet er å gi den samiske kulturen sterkere synlighet gjennom toppfotballen.
Vi har tatt en prat med noen av aktøren bak navnet og designet for å høre hvordan det ble til og hva som er planen videre. Marie Louise Somby i det samiske designbyrået Árvu, Øyvind Alapnes, daglig leder i TIL, Geir Håvard Hanssen i Troms Kraft og Pål Jakobsen i sport- og underholdningsbyrået Fuse.
En givende prosess tuftet på et større formål med å synliggjøre og løfte samisk språk og kultur.
- Etter samtaler med TIL fikk vi raskt en god følelse om prosjektet og noe vi hadde lyst til å være en del av. Vi har hatt en givende prosess hvor vi har kombinert inspirasjon fra ulike arena over hele verden, samisk språk, kultur og historie og klubbens identitet. Ved å bruke tekst får vi fortalt historien på en moderne og effektfull måte. Navnet i seg selv får fram det samiske, samtidig var det naturlig å bruke TIL sine egne farger som en del av designet. Vi er stolt over å ha kommet fram til logoen Romssa Arena og den kraften det gir, sier Marie Louise Somby i Árvu.
En del av identiteten
Inspirasjon til stadionnavnet har teamet i Árvu blant annet hentet fra den samiske måten å skrive navn på.
- Vi har hentet inspirasjon fra den samiske måten å skrive navn på, ved bruk av muorrabustávat. Muorrabustávat brukes til å risse inn sine initialer på tre, horn eller rein som da utgjør sitt muorranammá. Hver er knyttet til et eget navn. Fra gammelt av risset samene inn initialene sine og datoen på kaffekjelepinnen som ble brukt til å koke kaffe på bål- eller lavvoplassen, slik at nestemann vet hvem som har vært der. Derav den spesielle A´en i Romssa, sier Somby.
En klubb som setter samfunnet i førersetet og som vi er stolte av å være en del av.
- Tromsø IL har over lengre tid har vist at samisk kultur og språk er en viktig del av identiteten. For eksempel baserer den samiske levemåten seg på at man ikke skal ta mer enn man trenger. Det ser vi at TIL også gjør. Klubben viser gjennom valgene som gjøres at den ønsker å gi tilbake til det samiske og flere ulike deler av samfunnet. Klubben bidrar til at flere får det bedre og det er noe vi er stolt av å være en del av, sier Somby.
Moderne design forankret i det samiske
For Troms Kraft var det viktig at det grafiske designet av Romssa Arena ble utarbeidet av et designbyrå med solid forankring i den samiske kulturen.
- Árvu har utviklet et moderne design som er trygt forankret i den samiske historien og kulturen, men som også peker fremover. Vi er svært fornøyde med den jobben de har gjort, og vi gleder oss til å se det nye navnet bli tatt i bruk på Romssa Arena, sier Geir Håvard Hanssen i Troms Kraft.
Daglig leder i TIL, Øyvind Alapnes følger opp.
- Fra vårt ståsted må samisk design må komme fra samiske designere. Vi er glade for at vi gjennom dette prosjektet kan vise fram samisk kompetanse innen de fleste fagområder, også design og kommunikasjon. Og viktigst av alt, designet som Árvu har kommet fram til er både supersprekt og moderne. Vi gleder oss til å ta det i bruk, sier Øyvind Alapnes, daglig leder i TIL.
Sport- og underholdningsbyrået Fuse har stått for ide og konseptutvikling, som de også gjorde for klubbens prisvinnende QR-drakt.
- Da vi begynte å jobbe med denne muligheten i Tromsø, var det viktig for oss å finne et helhetlig konsept og et navn som er mer enn bare et sponsornavn; noe som kan gjøre en forskjell, og som da lettere kan omfavnes og støttes av klubbens supportere. At vi nå får det samiske språket inn i idretten og alle sportssendinger som omhandler Tromsøs hjemmebane, er vi stolte over, sier Pål Jakobsen, Head of Music & Entertainment i FUSE.
Bli bedre kjent med Árvu her