Ny hovedsponsor til Slaget om Nord-Norge
Når Tromsø IL tar imot Bodø/Glimt til lørdagens kamp, vil det være mer enn bare fotballspenning i luften. For første gang på flere år vil hjemmedraktene til Gutan ha en ny hovedsponsor på brystet. Denne gangen er det Harstad-rederiet Agalas som trer inn som draktsponsor, i stedet for SpareBank 1 Nord-Norge.
Et initiativ fra hovedsponsor SpareBank 1 Nord-Norge.
-Vi i SpareBank 1 Nord-Norge ønsker å bidra til at flere bedrifter lykkes i landsdelen. Derfor heier vi ekstra på alle oppstartsbedrifter som bidrar til å skape verdier og nye arbeidsplasser. Og dessuten heier vi på TIL! Vi har vært TIL sin hovedsamarbeidspartner i tre tiår. Nå synes vi det er på tide at noen andre slipper til. I alle fall for én kamp. Sier kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Nord-Norge, Morten Tønder Albertsen.
Etter en konkurranse blant lokale bedrifter, hvor mange sterke kandidater deltok, var det til slutt Agalas som trakk det lengste strået.
– Som et spennende og fremadstormende selskap innen maritim sektor, representerer Agalas det beste av nordnorsk kompetanse og kapital, sier Sindre Fossmo Sørensen, banksjef i SpareBank 1 Nord-Norge.
Styrker båndet mellom idrett og næringslivet
-Det er fantastisk initiativ fra Sparebank 1 hvor vi gleder oss over å se hvordan nord-norske bedrifter som Agalas ønsker å profilere seg sammen med oss i TIL. Denne kampen er en perfekt anledning til å vise frem styrken i nordnorsk næringsliv. Samarbeidet med Agalas er et godt eksempel på hvordan vi kan bygge sterke bånd mellom idrett og næringsliv, og vi ser frem til flere slike initiativer i fremtiden, sier kommersiell leder i TIL, Wiggo Yttergård.
Agalas storfornøyd med initiativet
Mats Nygaard Johnsen, daglig leder i Agalas, er stolt over å få representere selskapet sitt på en så stor arena som «Slaget om Nord-Norge». Han ser på kampen som en perfekt mulighet til å vise frem Agalas og det selskapet står for.
– En kamp som dette er den ultimate arenaen for å vise oss frem på, og symboliserer også mye av det Agalas ønsker å være. Aglas er tuftet på nordnorsk kompetanse og kapital fra fiskeri og havbruksnæringen - næringer vi i Nord Norge er ledende på globalt. Det passer bra med det TIL og Bodø/Glimt gjør på fotballbanen. På samme måte som TIL og Glimt, ønsker Agalas å være på topp nasjonalt og internasjonalt, sier Johnsen.
Han legger også vekt på takknemligheten overfor SpareBank 1 Nord-Norge, som har vært en viktig partner for Agalas.
– Vi er takknemlige for at SpareBank 1 Nord-Norge gir oss denne muligheten til å vise oss frem for hele landsdelen, avslutter Johnsen.
En frontfigur for bærekraftig næringsliv i Nord-Norge
Cato Hakvåg, direktør i næringsforeningen i Tromsøregionen, ser på Agalas som et spennende og imponerende selskap som representerer et fremoverlent næringsliv i Nord-Norge.
- Jeg er utrolig begeistret for at et selskap fra Nord-Norge er med på den grønne omstillingen i maritime tjenester til offshore-næringen. Det er spesielt imponerende at et selskap med kontorer i både Harstad og Tromsø er blant de første til å introdusere grønne fartøy til denne sektoren – en bransje som man ofte forbinder med Vestlandet. Dette viser virkelig at det skjer mye spennende i det Nord-Norske næringslivet, og at vi også kan være front når det gjelder bærekraftige løsninger, sier Hakvåg.
Hakvåg legger til at han syntes initiativet fra Sparebanken Nord-Norge er en flott måte å løfte frem næringslivet og løfte nyoppstartede selskaper i regionen.
Lørdagens kamp mellom Tromsø IL og Bodø/Glimt blir dermed ikke bare en viktig kamp sportslig sett, men også en feiring av nordnorsk samarbeid og næringsliv.